Affärsutveckling av en kommun ökar attraktionen
Företag etablerar sig där de är attraherade av platsen. Vad styr attraktionen, ja det är precis lika som när du väljer var du vill bo. Är platsen trevlig, hur är utbudet av både arbete, service, natur, nöjen m m. Här har kommunen alla möjligheter att bidra. Inte minst i kontakterna med företag och medborgare, allt från en användarvänlig hemsida till bemötande.
Hur är den kommunala kulturen
Är mötet med kommunen som att kryssa mellan stenar, svårframkomligt?
Ja hur är den kommunala kulturen och vad menar jag med att affärsutveckla kommunen. Nu gäller det inte alla kommuner. Men mitt blodtryck höjdes när jag igår försökte frå fram öppettider och kontaktuppgifter till den s k Miljöverkstan i en liten kommun. Miljöverkstan är ett supertrevligt loppis som drivs av kommunen och skapar en del arbetstillfällen inom avdelningen arbete och omsorg.
Vad hände igår? Åtskilliga telefonsamtal, letade på Google, letade på kommunens hemsida m m. Till slut kunde jag hitta information på hemsidan då under Miljöverkstaden men inget på Loppis eller Miljöverkstan. Då jag klagade sas det att ändring skulle ske NÄSTA ÅR. Med affärsutveckling menar jag att kommunerna måste tänka kund vid alla tillfällen de möter medborgare och företagare. I det här fallet snabbt lägga in ordet Miljöverkstan och Loppis vid sökning på hemsidan. Hur sjutton skall besökare hitta dit som inte vet att det kallas Miljöverkstan/Miljöverkstaden. Varför inte lägga in det som Loppis på diverse sökmotorer.
Ge ledning, politiker och medarbetare utbildning som förändrar den sega kulturen
som finns i de “kommunala väggarna”. Inympa tänket som företag har när de affärsutvecklar
Monica
Ta en direktkontakt med kommunalrådet Lars Altgård eller möjligtvis kommunchefen ( minns ej namnet med jag tror att det är Nykvist). Dina erfarenheter i detta fall är ju från Lessebo. Lycka till med flytten!
Hej Anders
Hoppas att budskapet når fram. Lika trist med Lessebohus. Dålig ordning.